mmm...

modern music making . . .

Ned McGowan ネッド・マックガウエン



録音のサンプルを聞くにはタイトルをクリックして下さい /
please click on the titles to hear the music samples

CF2 : Urban Turban (2010) for flute, violin, piano trio



「アメリカポップ音楽、ヨーロッパクラシック音楽、前衛音楽、インドカルナティック音楽、さまざまな音楽を混ぜ合わせ、複雑で機知に富むリズム、微分音の繊細な使い分け、書きだすのが不可能なほど多くの要素がマックガウエンの音楽に組み込まれ、いい塩梅に独自の世界を創りだしている」音楽学者ボブ・ギルモアは、作曲家でありフルート奏者であるネッド・マックガウエンについて語った。1970年アメリカに生まれ、1994年よりオランダに移住し、Axyzアンサンブル、CalefaxZephyr四重奏、Hexnut等の、地の音楽仲間との強いつながりを持つ。
10代のころよりクラシックフルートのレッスンを受けつつ、ジャズも演奏し、ロックも聞いてきたため、興味のある音楽は幅広い。サンフランシスコ音楽院、クリーブランド音楽大学卒業後、アムステルダムに更なる研鑽をすべく移住。およそ8年かけてフルートと作曲をアムステルダムとハーグで学ぶ。特殊奏法からカルナティック音楽の形式とリズム、ジャズ奏法から東アフリカドラムまで、その研究テーマは幅広い。これらの経験がさまざまな形で変化し影響し、今の作曲スタイルが確立された。
2007年より、カルナティック音楽の演奏・リズム・作曲を学ぶためインドへ渡り、以後頻繁に訪れる。「カルナティック音楽の複雑なリズムを自分の作曲へと応用したかった」作曲家の言うとおり、リズムは機知に富み、高い演奏技術を必要とする作品が多い。Hans van Lissumに「大変複雑でありながらうまく組み合わされている音楽」と賞賛される。
しかしながら、複雑さばかりが際立ち堅苦しい訳ではなく、演奏家と観客をひきつける魅力が彼の音楽にはある。アメリカン・コンポーザーズ・オーケストラによるカーネギーホールデビューでは、NYタイムス紙に「古き良きビルトーゾ性に溢れ、楽しげで、たくましいコントラバスフルート協奏曲"Bantammer Swing"は作曲家自身によって演奏された」と賞賛される。2004”Tools"がオランダ作曲家協会GeNeCoより(「否人間的でありながらユーモラス」と評され)Henriette Bosmans賞受賞。2006年には現代音楽情報版Paris Transatlanticより「音のバランスの調整が控えめに感じられる。響きが統一されていないものの、最後には魅了され、こういった音楽もありだと深く納得させられた」と評される。
"Bantammer Swing"”Tools"ばかりでなく、他の作品も注目を浴びる。"Melting Igloos"”Moonrise”はいずれもガウデアモスコンクール入賞。"Wood Burn"(Calefax委嘱)Bradants Dagbladに「演奏会の一番の聞きどころ」との賛辞を受けた。また作品は広くヨーロッパ、北米、オーストラリアで演奏され、これまでニューヨークのMATAフェスティバル、バーモントのOught-One、コロラドのアスペン音楽祭、ブルガリアのアメリカ音楽週間、ガウデアモス現代音楽週間、ロッテルダムのノース・シー・ジャズ・フェスティバル、Klap op de Vuurpijl、アムステルダム運河フェスティバル、アムステルダム・カルナティック・ラボ・フェスティバルで取り上げられている。アメリカン・コンポーザーズ・オーケストラ、オランダラジオ放送オーケストラ、Zephyr弦楽四重奏団、デュオVertigo、オランダ・フルート・オーケストラ、運河フェスティバル、MATAフェスティバルと数多くの委嘱をうけている。最近ではピッツバーグ現代音楽アンサンブル、ピアノデュオPost and Mulder、トリオScordaturaのための作品がある。
1999年作曲作品と即興作品を多く広めようと、Gils Leveltと共にカルナティック・ラボ創設。アムステルダムの音楽界に深く浸透し、10年を経た今、カルナティック・ラボは月一回のコンサートに加え、CD製作も手がけている。
Hexnutはマックゴーワンの作品"Tools"を演奏するために編成されたグループで、後に歌手が加入した。Paris Atlanticによると「非道なほど困難なリズムをいとも簡単にみせてしまう、真の音楽家のあつまり」であり、鋭く、危険で、極端に正確で、Hexnutはマックゴーワンの音楽理念「否人間的でありながらユーモラス」の王道をいく。さまざまなスタイルが堆積し融合されることで、作曲されたモチーフと即興されたパートが上手く組み合わさった良い例である。Hexnutではコントラバスフルートを吹き、最近ではマックガウエンの十八番のひとつとなりつつある。
また、演奏活動のみならず、2009年よりユトレヒト大学でカルナティック音楽について教える。これまでにアムステルダム音楽院、アムステルダム美術大学にて教鞭をとる。2000年〜2005年オランダ微分音インスティチュートならびにHuygens-Fokker財団の理事をつとめ、現在も委員として名を連ねる。
http://www.nedmcgowan.com


“McGowan’s music strives for an idiom in which various musics – American popular, European classical and avant-garde, Carnatic, a fascination with proportionally intricate rhythms, the use of microtones in the search for new subtleties of melody – and many others, rub against each other and generate new meanings.” This is how musicologist Bob Gilmore describes composer and flutist Ned McGowan. Born in the United States in 1970 and living in the Netherlands since 1994, McGowan has built his career by collaborating closely with ensembles such as the Axyz Ensemble, Calefax, the Zephyr Quartet and Hexnut.
His taste for diversity emerged already as a teenager who took classical flute lessons, played jazz and listened to rock. After finishing studies in flute at the San Francisco Conservatory and the Cleveland Institute of Music, he moved to Amsterdam to continue his research. Over the course of eight years, he studied both flute and composition in Amsterdam and The Hague, exploring a wide range of subjects – from extended techniques to Carnatic forms and rhythms, from jazz improvisation to West-African drumming. His compositional voice was profoundly influenced by these experiences, even though he never directly follows any of these traditions stylistically.
Then, in 2007, his specific fascination with Carnatic music led to a series of extended stays in India studying performance, rhythm and composition. “What fascinates me is the Carnatic use of rhythmical complexities developed through a tradition of performance.” This is clear in McGowan’s music, and emerges in his strong focus on rhythmically driven, technically virtuosic pieces, which while “very complex in many ways, are especially well put together” (Hans van Lissum, 2007).
But despite whatever complexity McGowan might write, his music is never bookish; it is written with both the performers and the listeners in mind. In his debut in Carnegie Hall with the American Composers Orchestra, he “proved there’s still plenty of life in old-fashioned virtuosity with “Bantammer Swing,” a playful, athletic concerto for his unwieldy contrabass flute," according to Steve Smith of the New York Times. Similarly, Ned’s piece Tools, winner of the Henriette Bosmans Prize from the Dutch Composer’s Union GeNeCo, was described as “brutal and humorous” (GeNeCo, 2004), while at the same time “packed with discreet acoustic rooms, some more resonant than others, but all proving that... subtlety pays off” (Guy Livingston, Paris Transatlantic, 2006).
Bantammer Swing and Tools are only some of pieces that have come into the public eye: Melting Igloos and Moonrise both made it to the final of the Gaudeamus Competition Prize. “Wood Burn [written for Calefax] grew to be the highpoint of the evening” (Mark van de Voort, the Brabants Dagblad). These and other compositions have been played throughout Europe, North Amercia and Australia, and at MATA Festival (New York), Ought-One (Vermont), Aspen Music Festival (Colorado), The American Music Week in Bulgaria, the Gaudeamus Music Week, the North Sea Jazz Festival, the Klap op de Vuurpijl, the Grachten Festival and the Karnatic Lab Festival (Amsterdam). Ensembles and festivals that have commissioned McGowan include the American Composers Orchestra, Dutch Radio Chamber Orchestra (NPS / Dutch Music Days), the Zephyr String Quartet, Calefax reed quintet, the Axyz Ensemble, Duo Vertigo, the Netherlands Flute Orchestra and the Grachten and MATA festivals. Current commissions include the Pittsburgh New Music Ensemble, Piano Duo Post and Mulder and Trio Scordatura.
Ned is also highly active in fostering the Amsterdam musical community through the Karnatic Lab Foundation, an organization he founded with Gijs Levelt in 1999 to promote both composed and improvised new music. Going strong after ten years, this Karnatic Lab runs a monthly concert series, has its own record label (Karnatic Lab Records) and house several ensembles, including McGowan’s own quintet, Hexnut.
Hexnut is his special group that grew out of the original instrumentation for his piece Tools, plus a singer. They are “a tribe of dedicated musicians who perform the most fiendishly difficult rhythms with flair and ease…” (Paris Atlantic). The band reflects Ned’s affinity for the edgy, risky and yet extremely precise – the embodiment of “brutal and humorous.” It is a perfect example of the juxtaposition, assimilation and contradiction of styles within improvisation and composition that Ned is constantly inventing. In Hexnut, Ned is often seen behind his contrabass flute, which has become one of his specialties.
Also in the mix are his more academic activities: since the 2009-10 academic season Ned teaches his own Carnatic Practices course to masters students at the at the Conservatory of Utrecht. Previous institutions he has taught at include the Conservatory of Amsterdam and the Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Between 2000 and 2005, he was also the director of the Dutch microtonal institute, the Huygens-Fokker Foundation, and now resides on its board.
(by Terri Hron)
http://www.nedmcgowan.com